Neural hírek logo

Ősi utazás a múltba: ősi csónakkal a Kuroshio-áramlat ellenében

A japán Ryukyu-szigetekre az emberek mintegy 35 000–27 500 évvel ezelőtt érkezhettek, de a pontos útjuk rejtély maradt. Kutatók most egy őskőkori kenut próbáltak ki, hogy megoldják ezt a kérdést. A kísérlet során sikerült átkelniük a Tajvan és Yonaguni szigete között, ami egy lehetséges útvonalat mutat a történelem előtti vándorlásra. A tudósok kőbaltákkal készítették el a 7,5 méteres kenu mását, amely elég gyors és tartós volt a 110 kilométeres átkeléshez. A kutatás szerint csak tapasztalt evezősök navigációs készségével lehetett ilyen tengeri utat megtenni. Az eredmények rávilágítanak, hogy az őskori emberek milyen fejlett technológiát alkalmazhattak. A paleolitikum hajóinak nyoma elveszett, így a kutatók kísérleti archeológiával próbálták rekonstruálni az átkelést. A japán tudósok 2019-ben végül egy kifacsart cédrusfából készült kenuban keltek át a Kuroshio-áramlaton. A siker kulcsa a kiindulási pont, az iránytűzés és a csillagok segítségével való navigálás volt. A kutatás hangsúlyozza, hogy az őskori emberek korlátozott eszközeikkel is lenyűgöző eredményeket értek el. Bár a kísérlet nem pótolhatja a régészeti leleteket, újabb bizonyítékot szolgáltat a paleolitikum tengeri utazásairól. Az eredmények a Science Advances című folyóiratban jelentek meg.
Google Hirdetés

A régészek szerint az emberek első alkalommal mintegy 35 000–27 500 évvel ezelőtt érkezhettek a Japántól délnyugatra fekvő Rjúkjú-szigetekre. A kérdés azonban, hogy pontosan hogyan tették ezt meg, különösen tekintve, hogy át kellett kelniük a Föld egyik legerősebb tengeráramlatán, a Kuroshio-áramlaton. A rejtély megoldására a kutatók úgy döntöttek, hogy maguk is megkísérlik ezt az őskőkori utazást. Japánban készítettek egy faragott kenut a felső paleolitikum (kb. 50 000–10 000 évvel ezelőtt) korabeli eszközök replikáival, majd ezzel 45 óra alatt átkeltek a Tajvan és a japán Yonaguni-sziget közötti, 110 kilométer széles szoroson. A sikeres út egy lehetséges magyarázatot nyújt arra, hogyan juthattak el a mai Tajvan területéről az emberek a szigetekre több tízezer évvel ezelőtt.

A kutatók a *Science Advances* című folyóiratban megjelent tanulmányukban hangsúlyozzák, hogy a 7,5 méter hosszú, kőbaltákkal készített faragott kenujuk elég gyors és strapabíró volt az átkeléshez. Azonban a tengeri utazás csak tapasztalt evezősöknek és navigátoroknak lehetett volna sikerrel járó vállalkozás. A kutatás egyik legnagyobb kihívása, hogy az ősi vízi járművek, például a fából készült kenuk, szerves anyaguk miatt már rég elporladtak. Így a régészeknek a kísérleti archeológia módszerével kell utánajárniuk, hogyan zajolhatott az átkelés.

A Tokiói Egyetem antropológusa, Yousuke Kaifu és munkatársai már 2013 óta próbálkoztak a Rjúkjú-szigetek őskőkori módszerekkel való elérésével, modern navigációs eszközök, például GPS vagy iránytű nélkül. A 2019-es sikeres út előtt nád- és bambusztutajokkal is kísérleteztek, de ezek nem tudták legyőzni a Kuroshio-áramlatot. A győztes terv egy kivájt és csiszolt japán cédrusfából készült kenú volt, amelyet tűzzel égettek ki belülről, és öt fős legénységgel szállták meg.

A kutatók számítógépes modelleket is készítettek, hogy szimulálják, milyen lehetett az utazás a késő pleisztocén korabeli óceáni viszonyok között. A szimulációk szerint a siker kulcsa a kiindulási pont (ideális esetben csendes öblök), az irányválasztási stratégia (kezdetben délkelet, majd északkelet felé evezés) és a navigációs készségek (a csillagok és a Nap segítségével való tájékozódás) volt. A tanulmány rávilágít arra, hogy az őskőkori emberek a kor primitívnek vélt technológiája ellenére is képesek voltak lenyűgöző teljesítményekre, és ez a kísérlet is egy kreatív megközelítést kínál a régészeti nyomok hiányában.


Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.

Forrás: https://gizmodo.com/researchers-pit-stone-age-seafaring-skills-against-one-of-earths-fiercest-currents-2000619573.

A képet Tom Barrett készítette, mely az Unsplash-on található.

Hírdetés
Hírdetés

Neural hírek

A Bundesliga-nyitány izgalma: Bayern München és RB Leipzig csatázik az Allianz Arenán! A címvédő bajorok és az újjászerveződt lipcseiek mérkőzése ígér veszélyes szituációkat és taktikai
Az AI-modellek virtuális gépre van szükségük a hatékony és biztonságos integráció érdekében. A Model Virtuális Gép (MVM) elválasztja a modellfejlesztést az integrációs logikától, biztosítva a
A fenntarthatósági címkék hatékonysága növelhető egyszerű dizájn változtatásokkal, ahogy azt egy nemzetközi kutatás is alátámasztja. Az EU „Zöld Levél” bio logójához hozzáadott „BIO” vagy „ECO”
A hegyek közé költözés megerősítette a házasságukat: a szerző és felesége közelebb kerültek, mikor a külső támogatás hiányában egymásra kellett támaszkodniuk. A csendes hegyi városban
Rémisztő élmény egy noidai családdal: az Uber-sofőr megpróbált elmenekülni a rendőri ellenőrzés elől, veszélyes sebességgel hajtva, miközben az utasok nem szállhattak ki. A történet szociális
Az író lecsökkentette a DoorDash kiadásait és edzőterembe jelentkezett az egészségéért. | Az éves összegzés 11.000 dollár ételszállítási kiadást mutatott, ami egészségügyi riadót okozott. |
Google Hirdetés

Kertészet