A Tesla második negyedéves eredményei riasztó képet festenek: a nyereség és az értékesítés zuhan, míg a márka hírneve tovább romlik. Az elektromos autógyártó 1,17 milliárd dolláros nettó nyereséget jelentett, ami 16,3%-os visszaesést jelent 2024 azonos időszakához képest. A bevétel 12%-kal csökkent 25,5 milliárdról 22,5 milliárd dollárra, ami második egymást követő negyedévében jelzi a Tesla nyereség- és bevételcsökkenését. Ennek egyértelmű oka van: kevesebb autót adnak el, és árcsökkentéssel próbálják fenntartani a keresletet. A szállítások 13,5%-os esése mutatja, milyen meredek a visszaesés.
A Tesla problémái azonban nem csak gazdasági természetűek. Elon Musk vezérigazgató egyre polarizálóbbá váló figuravá avanzsált, politikai fordulata – közel 290 millió dollárt költött Donald Trump 2024-es elnökválasztási kampányára, majd később csatlakozott a kormányzathoz a Kormányzati Hatékonyság Minisztériumának (DOGE) élén – világszerte ellenérzéseket váltott ki. A DOGE agresszívan vágott a szövetségi költségvetésekbe, ami tüntetésekhez vezetett a Tesla-kereskedések előtt, és elsősorban a cég alapvető vásárlói rétegét idegenítette el. Musk, aki az adminisztráció prominens arcává vált és jobboldali ügyeket támogat, eltávolította a liberális vásárlókat az USA-ból és Európából, akik korábban a Tesla támogatottságának meghatározó elemei voltak. Musk májusban lemondott a DOGE éléről, hogy újra a Teslára koncentrálhasson, de a kár már megtörtént.
A helyzet tovább bonyolódik Trump elnök július 4-én aláírt “One Big Beautiful Bill” törvénycsomagjával, amely szeptember 30-tól eltörli az elektromos járművekre járó 7500 dolláros szövetségi adókedvezményt, ami drágábbá teszi a Tesla autókat. Ugyanez a törvény megszünteti a kibocsátási normákat nem teljesítő gyártók környezetvédelmi bírságait, ezzel megfosztva a Teslát a jelentős bevételektől, amit a versenytársaknak értékesített szabályozási kreditekből szerzett. A második negyedévben ezek az értékesítések majdnem felére csökkentek. Emellett a Tesla, amelynek gyártása nagyban függ az import nyersanyagoktól és alkatrészektól, egyre jobban érzékelni a vámtarifák negatív hatásait is.
A lassuló kereslet, az árcsökkentések, az ösztönzők eltűnése és a emelkedő vámtarifák együttesen azt sugallják, hogy a Tesla nehéz időszaka nem fog hamar véget érni. Musk ugyanakkor továbbra is a jövő robotikai és mesterséges intelligenciára épülő vízióját hangsúlyozza, ám a június végén bemutatott austini robotaxi szolgáltatás rámutat, hogy a Tesla messze elmarad a versenytársaktól. A Google önvezető leányvállalata, a Waymo már több amerikai városban üzemeltet teljesen autonóm robotaxikat, és a szolgáltatási területük kétszerese a Tesla austini körzetének. Ezzel szemben a Tesla flottája jelenleg csak meghívásos alapú, és továbbra is szükséges egy felügyelő a járműben.
Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.
Forrás: https://gizmodo.com/teslas-nightmare-continues-as-musk-warns-of-rough-quartersahead-2000633589.
A képet Dmitry Novikov készítette, mely az Unsplash-on található.