Neural hírek logo

A tanári képzés és olvasótáborok hatása a mozambiki írástudásra

Új tanulmány a Journal of Development Economics folyóiratban azt vizsgálja, hogy a tanárképzés és olvasótáborok segíthetnek-e az olvasási készségek javításában Mozambikban. A kutatás szerint az enyhe beavatkozások nem hoznak jelentős változást az alacsony részvétel miatt. Az eredmények rávilágítanak, hogy intenzívebb iskolai és közösségi programokra van szükség az olvasásértés javításához.
Google Hirdetés

A Szubszaharai Afrika régióban jelenleg is komoly oktatási válság uralkodik: az általános iskolai oktatásban részt vevő gyermekek 80-90 százaléka nem rendelkezik megfelelő olvasási készségekkel. Mozambikban a helyzet különösen aggasztó, a vidéki területeken a gyermekek mindössze 3 százaléka tudja magabiztosan elolvasni az évfolyamának megfelelő szövegeket. Az Illinois-i Egyetem kutatói egy, a Journal of Development Economics folyóiratban megjelent tanulmányban vizsgálták, hogy a tanárképzés és az iskolán kívüli olvasótáborok kombinációja javíthatja-e ezeket az eredményeket.

A kutatás keretében 160 általános iskolát véletlenszerűen három csoportba osztottak: az első csoport tanárai ötnapos, Unlock Literacy nevű képzésben vettek részt, a második csoport esetében ehhez járultak még a közösségi olvasótáborok is, míg a harmadik, kontrollcsoport nem kapott semmilyen támogatást. Az elemzés során kiderült, hogy a könnyű tanárképzés önmagában nem hozott jelentős javulást az olvasási teljesítményben. Ennek egyik oka a képzéseken való alacsony részvétel volt – a tanárok átlagosan csak két napot vettek ki a tervezett ötből.

Bár az olvasótáborok jobban működtek, és a leggyengébb teljesítményt mutató tanulóknál enyhe pozitív hatást mutattak, a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a könnyű beavatkozások nem elegendőek a jelentős áttöréshez. A tanulmány hangsúlyozza, hogy az olyan országokban, mint Mozambik, ahol az alapszintű írástudás rendkívül alacsony, intenzívebb iskolai és közösségi programokra van szükség a tartós eredmények eléréséhez.


Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.

Forrás: https://phys.org/news/2025-08-explores-teacher-affect-literacy-mozambique.html.

A képet Ismail Salad Osman Hajji dirir készítette, mely az Unsplash-on található.

Hírdetés
Hírdetés

Neural hírek

Az USA Energiaügyi Minisztériuma bemutatta az új fúziós energia stratégiáját, amely a közép-2030-as évekre ígéri az ipari méretű fúziós erőművek üzembe állítását. A terv hangsúlyozza
Grant Hill, a Brigham Young University zene és közgazdaságtan szakos hallgatója 2026 nyarán gyakornok lesz a Boston Consulting Groupnál. Eredetileg csellistaként képzelte el jövőjét, de
A Chonky nevű transformer modell értelmes szemantikai egységekre bontja a szövegeket, ideális megoldást nyújtva RAG rendszerek számára. 🆕 Most már többnyelvű! A modell intelligensen szegmentálja
Michael W. Twitty új szakácskönyvében a Dél igazi gasztroörökségét tárja fel, mely messze túlmutat a hagyományos sült húsokon és édes teákon. A James Beard-díjas szerző
Kelly Reichardt legújabb filmje, a The Mastermind, egy műrablásról szól, amely váratlan fordulatot vesz – ez a rendező eddigi legnagyobb költségvetésű és leglátványosabb alkotása. Josh
A Formula 1 75. évfordulóját ünnepli a mozgalmas Monzai Nagydíj, ahol a Moët Hennessy élő emlékeket varázsol Massimo Bottura, Sir Jackie Stewart és a pezsgőözön
Google Hirdetés

Kertészet