A Szubszaharai Afrika régióban jelenleg is komoly oktatási válság uralkodik: az általános iskolai oktatásban részt vevő gyermekek 80-90 százaléka nem rendelkezik megfelelő olvasási készségekkel. Mozambikban a helyzet különösen aggasztó, a vidéki területeken a gyermekek mindössze 3 százaléka tudja magabiztosan elolvasni az évfolyamának megfelelő szövegeket. Az Illinois-i Egyetem kutatói egy, a Journal of Development Economics folyóiratban megjelent tanulmányban vizsgálták, hogy a tanárképzés és az iskolán kívüli olvasótáborok kombinációja javíthatja-e ezeket az eredményeket.
A kutatás keretében 160 általános iskolát véletlenszerűen három csoportba osztottak: az első csoport tanárai ötnapos, Unlock Literacy nevű képzésben vettek részt, a második csoport esetében ehhez járultak még a közösségi olvasótáborok is, míg a harmadik, kontrollcsoport nem kapott semmilyen támogatást. Az elemzés során kiderült, hogy a könnyű tanárképzés önmagában nem hozott jelentős javulást az olvasási teljesítményben. Ennek egyik oka a képzéseken való alacsony részvétel volt – a tanárok átlagosan csak két napot vettek ki a tervezett ötből.
Bár az olvasótáborok jobban működtek, és a leggyengébb teljesítményt mutató tanulóknál enyhe pozitív hatást mutattak, a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a könnyű beavatkozások nem elegendőek a jelentős áttöréshez. A tanulmány hangsúlyozza, hogy az olyan országokban, mint Mozambik, ahol az alapszintű írástudás rendkívül alacsony, intenzívebb iskolai és közösségi programokra van szükség a tartós eredmények eléréséhez.
Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.
Forrás: https://phys.org/news/2025-08-explores-teacher-affect-literacy-mozambique.html.
A képet Ismail Salad Osman Hajji dirir készítette, mely az Unsplash-on található.