A Hercules C-130 repülőgép vitte az utasokat az Antarktiszra, egy hatalmas, lenyűgöző gépen, amelynek hátulján keresztül lehetett beszállni. Az utasok egymás mellett ültek hosszanti üléseken, és hét órás út várt rájuk toalett nélkül, csupán egy kis nassolnivalóval és a motorzaj kíséretében. Az első pillantás az Antarktiszra a kis ablakokon keresztül elérkezett, ahol a látványos jégtáblák tárultak a szemük elé. Amikor kiléptek, mindenhol csak jég volt – olyan érzés, mintha egy másik bolygón landoltak volna. A francia kifejezés, az „en Antarctique pas de pronostique” („az Antarktiszon nincs előrejelzés”) itt teljesen igaznak bizonyult: a tervezett egy éjszakás tartózkodás helyett közel egy hétig kellett várniuk, mert a időjárás kiszámíthatatlan volt.
A Concordia kutatóállomás még az Nemzetközi Űrállomásnál is elszigeteltebb helyen található, és csak nyáron (novembertől februárig) érhető el repülővel. A kis, logisztikai állomás nem alkalmas hosszú tartózkodásra, és minden ott töltött nap nehézséget jelent a személyzet számára. A repülés csak akkor indulhat, ha a pilóta biztonságosnak ítéli az időjárást. Az utazók egy Basler BT-67 típusú, nem nyomásálló gépen utaztak tovább, ahol mínusz 30 fokra kellett felkészülniük. A leszállás után szédülés fogadta őket, hiszen a állomás 3200 méteres tengerszint feletti magasságban található. A távolból a kutatóállomás aprónak tűnt a végtelen fehér sivatag közepén – ez lett az új otthonuk egy egész évre.
A Concordia állomás két toronyból áll, fehér és narancssárga színekkel. Az egyik torony a nyugodtabb rész, ahol a hálószobák, laborok és a kórház találhatók, míg a másikban található a közösségi tér, a konyha és a szórakoztató helyiségek. Öt perc alatt körbejárható az egész, és elképesztő érzés, hogy valaki ezt a semmi közepébe építhette. Az Antarktisz közepén nincs élet – nincsenek madarak, fák, semmi, csak jég és szél. A képek és könyvek ellenére itt teljesen más érzés átélni ezt a világot, ahol az ember teljesen kiszakad a megszokott környezetéből.
Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.
Forrás: https://www.wired.com/story/concordia-research-station-commute/.
A képet henrique setim készítette, mely az Unsplash-on található.