**Trump autóvámjai jövő héten lépnek életbe – drágább lehet az új autó vásárlása**
Donald Trump elnök 25%-os vámjai április 2-től hatályba lépnek az összes importált személygépkocsin és kulcsfontosságú autóalkatrészen, ami jelentősen megemelheti az új autók árát. Az intézkedés hírére lezuhantak a külföldi és hazai autógyártók részvényei, míg elemzők szerint egy átlagos autó ára akár 4000–12 000 dollárral is drágulhat. Az elektromos járműveket különösen keményen érinthetik a vámok, hiszen ezekben nagy mennyiségben használnak import akkumulátorokat és elektronikát. A Cox Automotive becslései szerint csak a kanadai és mexikói vámok több mint 3000 dollárral növelhetik az amerikai autók árát, ráadásul a korábban bevezetett acél- és alumíniumvámok is további 300–500 dolláros emelkedést okoznak.
Az autóipar is riaszt: az Alliance for Automotive Innovation figyelmeztetett, hogy a vámok akár 25%-os áremelkedést is eredményezhetnek. A GM, a Ford, valamint a Toyota, a Nissan és a BMW is érintett lesz, hiszen ezek a gyártók jelentős mexikói gyártási kapacitásokkal rendelkeznek. A Barclays elemzői szerint a mexikói és kanadai importra kivetett 25%-os vámok gyakorlatilag teljesen eltüntethetik a Ford, a GM és a Stellantis nyereségét. Még a hazai gyártású autókat is érintik a vámok, mivel az alkatrészekre – például motorokra, hajtásláncokra és elektromos komponensekre – is kiterjednek. A Tesla esetében a 2025-ös modellek alkatrészeinek 20–25%-a Mexikóból származik, így ők sem kerülhetik el a költségnövekedést.
**Globális hatások: Európa és Ázsia is érintett lesz**
A vámok bejelentését követően a japán autógyártók részvényei 1,5–3,5%-ot estek, míg Európában a BMW, a Volkswagen és a Mercedes árfolyama is csökkent. Az Oxford Economics elemzése szerint a 25%-os vámok miatt Németország és Olaszország autóexportja 7,1%, illetve 6,6%-kal csökkenhet, ami különösen súlyos következményekkel járhat a már így is nehéz helyzetben lévő német autóipar számára. A Volkswagen például már most is gyárcsökkenést fontolgat, és a vámok tovább ronthatnak a helyzeten.
A kereskedelmi háború eszkalálódásának köszönhetően az EU, Japán és Dél-Korea is válaszvámokat vezethet be az amerikai autóexportokra. Japán miniszterelnöke már jelezte, hogy „minden lehetőség” az asztalon van, míg Németország gazdasági minisztere határozott európai választ sürgetett. Dél-Korea pedig vészhelyzeti intézkedéseket hirdet jövő hónapban. A történelem során hasonló vámok már korábban is vezettek ahhoz, hogy európai gyártók késleltették új modellek amerikai piacra kerülését, míg kínai márkák, mint a BYD, teljesen kivonultak az USA-ból. A Trump-kormány újabb kereskedelmi korlátozása tehát nemcsak az amerikai fogyasztókat, hanem a globális autóipart is komoly kihívások elé állítja.
Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.
Forrás: https://www.businessinsider.com/auto-tariffs-trump-price-rises-new-cars-ford-gm-tesla-2025-3.
A képet Andreas Dittberner készítette, mely az Unsplash-on található.