Neural hírek logo

“Könnyek között a repülőtéren: Hogyan vált a kézipoggyász botrány jogi csatává”

"Könnyekre fakadtam": Hogyan váltott jogi vitát az utazótáska méretével kapcsolatos zűr Benjamin Till mindent megtett, hogy elkerülje a poggyászdíjat pisai nyaralása során – végül mégsem úgy sült el, ahogy tervezte. Amikor decemberben a londoni Gatwick repülőtéren kiderült, hogy a hordozható bőröndje mérete a kerekekkel együtt már nem felel meg az EasyJet szabályainak, 48 fontot kellett fizetnie a fedélzetre vitelért. Hazafelé még a kerekek eltávolítása sem volt elég – a megalázó helyzet végül sírásba torkollott. Az utazók gyakran találkoznak zavaros vagy ellentmondásos poggyászszabályokkal, különösen a olcsó repülőjáratoknál. Az Európai Unió most szabványosított kézipoggyász-méreteket javasol, hogy véget vessen a félreértéseknek – de a felülről elhelyezhető táskákért továbbra is felszámolhatnak díjat. Spanyolország már most keményen fellép a légitársaságok ellen: öt vállalatot 150 millió font bírsággal sújtottak, mert „visszaélésszerűen” számoltak fel díjat a kézipoggyászért. A fogyasztóvédelmi szakértők szerint az egységes szabályozás jelentősen lecsökkenthetné a repülőtéren kialakuló konfliktusokat és váratlan költségeket.
Google Hirdetés

# Könnyekre fakadtam: Hogyan váltott a kézipoggyász-zavar jogi vitává

Benjamin Till mindent megtett, hogy elkerülje a poggyászdíjakat pisai nyaralása során. Több üzletben is végigjárta a kínálatot mérőszalaggal a kezében, hogy megtalálja az EasyJet ingyenes utastéri poggyászára megfelelő bőröndöt. Végül talált egy olyat, amely – úgy gondolta – belefért a megengedett méretekbe. Azonban, amikor 2023 decemberében a londoni Gatwick repülőtérre ért, kiderült, hogy a méretekbe a kerekek is beleszámítanak, így a táskája kissé túl nagynak bizonyult. Till tiltakozott, de végül 48 fontot fizetett, hogy a gépre vihesse. A visszaúton azt tanácsolták neki, hogy vegye le a kerekeket – amit meg is tett. Azonban a kapunál újra problémába ütközött: a bőröndöt továbbra is túl nagynak ítélték. Tillnek a padlón kellett kibontania koszos fehérneműit és szuvenírjait egy szemeteszsákba. *”Nem szégyellem bevallani, hogy könnyekre fakadtam, annyira megalázó volt”* – mesélte. Az EasyJet szóvivője hangsúlyozta, hogy a személyzetnek biztosítania kell a biztonságos utazást, és a szabályok egyértelműek a foglaláskor.

## Az EU változtatásokat tervez a kézipoggyász-szabályokon

A kézipoggyász-méretekkel kapcsolatos zavarok gyakoriak, és számos utas panaszkodik a költséghatékony légitársaságok szigorú vagy következetlen szabályaira. Különböző légitársaságok eltérő méret- és súlykorlátokat alkalmaznak az utastéri poggyászokra, és egyesek extra díjat számítanak fel a felső rekeszbe helyezhető táskákért. Az Európai Unió legnagyobb fogyasztóvédelmi szervezete, a BEUC már régóta lobbizik az egységesebb és tisztább szabályokért. Június 7-én az EU közlekedési miniszterei javaslatot tettek az ingyenes, ülés alá helyezhető poggyászok méretének szabványosítására (40x30x15 cm, kerekekkel és fogantyúval együtt). Azonban a javaslat nem foglalkozik a felső rekeszbe helyezhető táskákért fizetendő extra díjakkal, így a légitársaságok továbbra is felszámíthatják ezeket a költségeket. A BEUC szerint ez nem elég, és csak legitimálja a *”indokolatlan kézipoggyász-díjakat”*. Spanyolországban öt légitársaságot már bírságoltak 179 millió euróért a túlzott kézipoggyász-díjak miatt.

## Mit tanácsolnak az utasoknak?

Jane Hawkes, utazási szakértő szerint a kézipoggyász-méreteknek univerzálisak kellene lenniük. *”Nem értem, miért nem lehet egységesíteni ezeket a követelményeket – ez leegyszerűsítené az utazást”* – mondta. Azt javasolja, hogy az utasok a csomagjukat teli állapotban mérjék fel, mert a megtöltött táskák gyakran kitágulnak. Emellett figyelmeztet, hogy ne csak a jegyárra koncentráljanak, mert egy magasabb alapárú légitársaság esetleg tartalmazza a poggyászdíjakat, így hosszú távon még így is jobban járhatnak. A légitársaságok védekezése szerint a rugalmas díjszabás lehetővé teszi, hogy minden utas a saját igényeinek megfelelő szolgáltatást válassza, és a kötelező ingyenes kézipoggyász-beleértése emelné a jegyárakat. Az ügy továbbra is vitatott, de az EU döntése jelentős hatással lehet a jövőbeli utazásokra.


Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cz70ny09x07o.

A képet Miguel Alcântara készítette, mely az Unsplash-on található.

Hírdetés
Hírdetés

Neural hírek

Nvidia rekordnegyedévével enyhítette a mesterséges intelligencia lufipánikot, 62%-os éves bevételugrással és stabil kilátásokkal nyugtázva a befektetőket. A piacok azonban továbbra is ingadoztak, a Nasdaq visszaesett,
Új ZooMS technika feltárja a kőkori csendes-óceáni halászat titkait: tonhalakat és cápákat azonosítottak 1800 éves csontmaradványokból. A kolagén-ujjlenyomat elemzés forradalmasítja a régészeti halfajok azonosítását, feltárva
Európa Donald Trump kegyelmében van, és magára hagyhatatlanul tehet erről. Az Európai Unió nem tudott alternatívát felállítani Trump politikájával szemben, védelmi, geopolitikai és kereskedelmi kérdésekben
Vízcégeknek el kell távolítaniuk az örök vegyszereket több mint hatmillió ember ivóvízforrásaiból, miután a BBC feltárta, hogy veszélyes szintű PFAS-szennyeződést észleltek. Ezek a környezetben felhalmozódó
A Liquid Death, amely "halált a műanyagnak" hirdeti, műanyag medencelebegtetőket árul, miközben környezetvédelmi misszióját hangsúlyozza. Egy felhasználó felfedezte e termékeket egy turkálóban, ami zöldbeszéd gyanúját
Oroszország szerint az új amerikai szankciók nem jelentnek különösebb problémát, ahogyan Maria Zakharova külügyminisztériumi szóvivő hangsúlyozta. Zakharova leszögezte, hogy országuk immunitást fejlesztett ki a nyugati
Google Hirdetés

Kertészet