A BYD globális gyáregyütteseinek kiépítése és a csendesedő hazai piac áthidalása
A kínai elektromos jármű-gyártó óriás, a BYD agresszív nemzetközi expanzióba kezdett, hogy ellensúlyozza a hazai piacán tapasztalható lassulást. A chengcsi (Zhengzhou) gigagyár, amely 2023 áprilisában kezdte meg a termelést, mára a vállalat egyik legfontosabb termelési bázisává nőtte ki magát, éves 545 ezer jármű kapacitással. Műholdfelvételek tanúsága szerint a létesítmény több mint duplájára nőtt 2023 óta, jelenleg 22,5 négyzetkilométeres területével már minden eddiginél nagyobb, mint az Austini Tesla-gyár. A kínai médiumok szerint a chengcsi (Zhengzhou) gyár hosszú távon évi 1,8 millió jármű előállítására képes, ami meghaladja a Tesla globális termelését.
A létesítmény nemcsak gyártási, hanem innovációs központ is: 2025 augusztusában nyitott tesztpályáján található a világ legnagyobb homokdűnével felszerelt terepvizsgáló pályája, 70 méteres vízi tesztmedencéje – amely a vízen is haladni képes Yangwang U8 hibrid SUV-t teszteli – és egy 44 méteres alacsony súrlódású driftkör. A 15 300 négyzetméteres tesztpálya nyilvánosság számára is elérhető, jelezve a BYD elkötelezettségét a technológiai fejlesztések és a fogyasztói élmények iránt.
A gyors terjeszkedés ellenére a BYD szembe kell néznie a hazai piac kihívásaival: 18 hónap után először csökkentek az értékesítési számok szeptemberben és októberben, a harmadik negyedévi nyereség pedig 33%-ot esett vissza. Ezt a kínai elektromos autó-piac heves árháborúja és a kormányzati leszámítolási korlátozások okozzák. Ennek ellenére a BYD még idén átveheti a Tesla vezető pozícióját a teljes elektromos járművek értékesítésében, ami részben a nemzetközi sikereknek köszönhető: az európai értékesítés 300%-os növekedést mutat, miközben 1000 új szalon megnyitását tervezik a kontinensen, valamint gyárakat építenek Magyarországon és Törökországban a vámkerülése és a lokalizáció érdekében.
Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.
A képet Huzaifa Ginwala készítette, mely az Unsplash-on található.