Neural hírek logo

**A Cannes-i Filmfesztivál és a dokumentumfilmek elhanyagolt világa**

Bár a cannes-i filmfesztivál a világ legrangosabb filmes eseménye, a dokumentumfilmek ritkán kerülnek a reflektorfénybe. Évek telnek el anélkül, hogy egyetlen dokumentumfilm is versenyezne a legnagyobb díjért, a Arany Pálmáért, és nincs külön dokumentumfilm-díj sem. Juliette Binoche, az idegi zsűri elnöke beszédében emlékezett meg Fatma Hassonáról, a palesztin fotóriporterről, akit izraeli légitámadás ölt meg, miután bejelentették, hogy dokumentumfilmje, a *Put Your Soul on Your Hand and Walk* bemutatásra kerül Cannes-ban. A filmet azonban egy alacsonyabb profilú, független produkcióknak szentelt szekcióba helyezték. A fesztivál mégis kifutott a vörös szőnyeggel *The Six Billion Dollar Man* című film előtt, amely Eugene Jarecki portréja Julian Assange-ról, a WikiLeaks alapítójáról. A film különleges figyelmet kapott, mert eredetileg a Sundance-on debütált volna, de Jarecki visszavonta, mondván, hogy több időre van szüksége az "váratlan fejlemények" feldolgozásához. Assange maga is megjelent a fotózáson, és bár nem kaphatott Arany Pálmát, Jarecki elnyerte az újonnan létrehozott dokumentumfilm-díjat a Golden Globe-tól. A film vitatott témákat is érint, mint Assange bánásmódját a titkos információk kezelésében vagy a nemi erőszakkal kapcsolatos vádakat, de ezeket gyorsan elveti. A *The Six Billion Dollar Man* erős érveket hoz fel a WikiLeaks nyilvánosságra hozott anyagainak fontosságáról, különösen a 2010-es "collateral murder" videó kapcsán, amely amerikai katonák által ölt ártatlan civileket mutat be. Assange hét évet töltött az ecuadori nagykövetségen Londonban, mielőtt menedékjogát visszavonták, és letartóztatták. A legjobb dokumentumfilm, amelyet idén Cannes-ban láttam, Raoul Peck *Orwell: 2+2=5* című alkotása, amely összefonja Orwell életét a mai világ politikai realitásaival. Peck, aki korábban az Oscar-díjra jelölt *I Am Not Your Negro* rendezője volt, lenyűgöző módon mutatja be, hogyan ismétlődnek a történelem mintái, és hogyan válik aktuálissá Orwell víziója a manipulációról és a hatalomról. A film pesszimista, de egyben felvillanyozó is, hiszen emlékeztet: a jelen kihívásai már voltak, és néha győzni is lehetett.
Google Hirdetés

### A Cannes-i filmfesztivál és a dokumentumfilmek elhanyagolt szerepe

Bár a Cannes-i Filmfesztivál a világ legrangosabb filmes eseménye, a dokumentumfilmek ritkán kerülnek a reflektorfénybe. Évek telnek el anélkül, hogy egyetlen dokumentumfilm is versenyezne a legnagyobb díjért, a Palme d’Or-ért, és nincs külön dokumentumfilm kategória sem. Idén Juliette Binoche, a zsűri elnöke, emlékezett meg Fatma Hassona palesztin fotóriporterről, akit izraeli légitámadás ölt meg, miután bejelentették, hogy dokumentumfilmje, a *Put Your Soul on Your Hand and Walk* bemutatásra kerül Cannes-ban. A filmet azonban csak egy alacsonyabb profilú, független produkcióknak szentelt szekcióba tették.

Ezzel szemben a vörös szőnyeget kiterítették Eugene Jarecki *The Six Billion Dollar Man* című filmje előtt, amely Julian Assange, a WikiLeaks alapítója portréját mutatja be. A film különös figyelmet kapott, mert eredetileg a Sundance-on kellett volna bemutatkoznia, ám Jarecki visszavonta, mert „váratlan fejlemények” miatt további munka volt szükséges. Assange maga is megjelent a vetítésen, és bár a film nem versenyzett a Palme d’Or-ért, Jarecki elnyerte az újonnan létrehozott dokumentumfilm-díjat a Golden Globe-tól. A film vitatott témái közé tartozik Assange kezelése a titkos információkról, a nemi erőszakkal kapcsolatos vádak, valamint a Demokratikus Nemzeti Bizottság szivárgásának szerepe a 2016-os amerikai választásokon. Jarecki ugyan elismeri Assange hibáit, de a film igyekszik igazolni, hogy a WikiLeaks közzétett információi létfontosságúak voltak a hatalmi visszaélések felfedésében.

### Orwell és a modern diktatúrák tükrében

A fesztivál egyik legkiemelkedőbb dokumentumfilmje Raoul Peck *Orwell: 2+2=5* című alkotása, amely George Orwell életét és eszméit vetíti a mai világ politikai realitásaira. Peck, aki korábban az Oscar-díjra jelölt *I Am Not Your Negro* rendezőjeként is ismert, az író gyermekkorától kezdve elemezi, hogyan formálódott benne a szocialista gondolkodás és az imperializmus elleni ellenállás. A film párhuzamot von Orwell *1984* című disztópikus regénye és a mai autoriter rendszerek között, Ukrajnától Mianmarig. Peck különösen élesen mutatja be, hogyan használják fel a hatalom a „kettős beszéd” eszközét, például George W. Bush iraki háborúját vagy Donald Trump retorikáját.

A film sokszor nyomasztó, de egyben felvillanyozó is, hiszen rámutat arra, hogy a történelem ismétli önmagát, és a múlt harcai tanulságokat adhatnak a jövő számára. Peck nem riad vissza a generatív mesterséges intelligencia használatától sem, hogy vizuálisan is erősítsen üzenetén. Az *Orwell: 2+2=5* nem csupán egy portréfilm, hanem egy sürgető figyelmeztetés a demokrácia védelmére – és egyben bizonyíték arra, hogy a dokumentumfilmek is képesek mély nyomot hagyni a Cannes-i fesztiválon.


Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.

Forrás: https://slate.com/culture/2025/05/cannes-julian-assange-documentary-george-orwell-1984-jarecki.html.

A képet H&CO készítette, mely az Unsplash-on található.

Hírdetés
Hírdetés

Neural hírek

Nvidia rekordnegyedévével enyhítette a mesterséges intelligencia lufipánikot, 62%-os éves bevételugrással és stabil kilátásokkal nyugtázva a befektetőket. A piacok azonban továbbra is ingadoztak, a Nasdaq visszaesett,
Új ZooMS technika feltárja a kőkori csendes-óceáni halászat titkait: tonhalakat és cápákat azonosítottak 1800 éves csontmaradványokból. A kolagén-ujjlenyomat elemzés forradalmasítja a régészeti halfajok azonosítását, feltárva
Európa Donald Trump kegyelmében van, és magára hagyhatatlanul tehet erről. Az Európai Unió nem tudott alternatívát felállítani Trump politikájával szemben, védelmi, geopolitikai és kereskedelmi kérdésekben
Vízcégeknek el kell távolítaniuk az örök vegyszereket több mint hatmillió ember ivóvízforrásaiból, miután a BBC feltárta, hogy veszélyes szintű PFAS-szennyeződést észleltek. Ezek a környezetben felhalmozódó
A Liquid Death, amely "halált a műanyagnak" hirdeti, műanyag medencelebegtetőket árul, miközben környezetvédelmi misszióját hangsúlyozza. Egy felhasználó felfedezte e termékeket egy turkálóban, ami zöldbeszéd gyanúját
Oroszország szerint az új amerikai szankciók nem jelentnek különösebb problémát, ahogyan Maria Zakharova külügyminisztériumi szóvivő hangsúlyozta. Zakharova leszögezte, hogy országuk immunitást fejlesztett ki a nyugati
Google Hirdetés

Kertészet