Neural hírek logo

**Kínai gasztroinvázió New Yorkban**

A Manhattan-i épület, ahol Jackie Kennedy, Elizabeth Taylor és Truman Capote is megfordult, majd a legendás La Grenouille étterem működött, most egy jelentéktelen felújítási terület. A 60 éves La Grenouille helyén hamarosan a Quanjude, Kína leghíresebb pekingi kacsáját kínáló étteremlánc nyit Amerikában. A Quanjude állami tulajdonú vállalat 14,3 millió dollárért vásárolta meg a 52. utcai ingatlant, hogy kínai fine dining élményt nyújtson az amerikaiaknak. A 161 éves márka mindent belead: a faliképek egy 12. századi kínai festményt idéznek, a privát étterem pedig hagyományos legyezőkkel és evőpálcikákkal lesz berendezve. Yan Zhang, a Quanjude Amerika vezetője szerint az étel minősége lesz a fő attrakció: "A kínai konyha kifinomult és mélyreható, de itt sokan csak a spárgás tekercsre és a chow mein-re gondolnak – meg akarjuk változtatni ezt." A Quanjude csak egy a tíz fő kínai étel- és italmárka közül, amelyek idén az USA piacára készülnek. A túltelített hazai piac, a gazdasági nehézségek és az amerikai tőzsdei lehetőségek ösztönzik őket, hogy bejussanak az amerikai ételpiacra – akár pekingi kacsát, akár tejteát kínálva. Azonban a kínai-amerikai kapcsolatok mostani mélypontja miatt a siker nem garantált. Az utóbbi években a kínai éttermekkel szembeni ellenséges hangulat is nőtt, egyesek a COVID-világjárvány miatt okolják Kínát. Készen áll-e Amerika a kínai éttermek "cunamiájára"? Az első amerikai kínai étterem 1849-ben nyílt San Franciscóban, és azóta a kínai konyha az olcsó, gyors étkezés szinonimája lett. Az új hullámban érkező márkák azonban a kínai gasztronómia igazi ízeit és hagyományait akarják bemutatni. Zhang Yan, aki 2020-ban Vancouverben nyitotta meg az első amerikai Quanjude éttermet, szerint most van itt az ideje: "A kínai bevándorlók ma műveltebbek és gazdagabbak, vágyunk a saját kultúránk méltó reprezentációjára." Kína gazdasági válsága is ösztönzi a vállalatokat a külföldi terjeszkedésre. Az éttermi forgalom növekedése 2024-ben mindössze 5,3%-os volt, és közel 3 millió vendéglátó egység zárt be. A kínai kormány is támogatja a "külföldre vonulást", hogy növelje a kínai konyha nemzetközi befolyását. Az USA piaca vonzó: az élelmiszeripar forgalma 2025-re 1,5 billió dollárt érhet el. A pandémia után sok prím helyszín szabadult fel Manhattanen, amit a kínai márkák gyorsan meg is ragadtak. Tom Chen, a Kepler Mission Design Group alapítója szerint: "Ezek a márkák nem csak egy újabb kínai éttermet akarnak lenni – tekintélyt akarnak." Azonban a geopolitikai feszültségek árnyékot vetnek a terjeszkedésre. A Pew Research felmérése szerint 10-ből 8 amerikai negatívan vélekedik Kínáról, és a COVID idején az ázsiai éttermek 7,4 milliárd dolláros bevételkiesést szenvedtek. Yong Zhao, a Junzi Kitchen társalapítója is tapasztalt már hasonlót: "Ha fehér lennék, szerintem nem kérdezné meg tőlem, hogy a gazda a KKP-től van-e." Chris Pereira, az iMpact alapítója figyelmeztet: "Ez az iparág addig biztonságos, amíg a kínai vállalatok nyerésre nem állnak." Azt javasolja, hogy a nagy láncok osszák meg a nyereséget amerikai partnerekkel, hogy csökkentsék a kockázatot. Zhang Yan legnagyobb kihívása jelenleg az, hogy az öt kínai séf vízumkérelme még mindig függőben van. Ha nem sikerül megoldani, Kanadából hoz majd szakácsokat. Zhang hisz abban, hogy az étel összekötheti a kultúrákat: "Hiszem, hogy az étel a legjobb híd a megosztottság felett – talán segíthet újra közelebb hozni az USA-t és Kínát." Csak egy dolog boríthatja fel a terveit: "Ha forró háború tör ki, minden kínai dolog veszélyben lesz itt."
Google Hirdetés

A New York-i sztoriban a híres kínai pekingi kacsa étteremlánc, a Quanjude átveszi a helyét a legendás La Grenouille étteremnek, amely korábban Jackie Kennedy, Elizabeth Taylor és Truman Capote kedvelt helyszíne volt. A 161 éves kínai márka 14,3 millió dollárért vásárolta meg a Manhattanben található épületet, és igyekszik felülírni az amerikaiak előítéleteit a kínai konyháról. A tervek szerint a helyszínen egy luxus étterem nyílik, ahol a 12. századi kéztekercseket utánozó tapéták és hagyományos kínai díszítőelemek uralkodnak. Yan Zhang, a Quanjude amerikai részlegének vezetője hangsúlyozza, hogy a kínai konyha sokkal több a tavaszi tekercsnél és a chow mein-nél – céljuk, hogy az amerikaiak felfedezzék a kínai gasztronómia igazi mélységét.

A Quanjude csak egy a tucatnyi nagy kínai éttermi márka közül, amelyek az USA piacára készülnek. A kínai gazdasági lassulás, a túltelített hazai piac és az amerikai tőzsdei lehetőségek ösztönzik a vállalatokat, hogy külföldre terjeszkedjenek. Azonban a kínai-amerikai politikai feszültségek jelentős kihívást jelentenek. Az elmúlt években az ázsiai éttermekkel szembeni előítéletek is megerősödtek, különösen a COVID-19 világjárvány alatt. Ennek ellenére a kínai éttermi láncok továbbra is vonzónak tartják az USA piacát, ahol a gasztroipar éves forgalma meghaladja az 1 billió dollárt.

A kínai éttermek története az USA-ban egészen az 1849-es aranylázig nyúlik vissza, amikor az első kínai étterem nyílt San Franciscóban. Azóta azonban a kínai konyha gyakran olcsó, gyorsétkezési alternatívaként volt ismert. Most azonban a gazdagabb és jobban képzett kínai bevándorlók igénylik a minőségi, autentikus kínai gasztronómiát. Yan Zhang például már 2017 óta dolgozik azon, hogy a Quanjude-et eljuttassa Észak-Amerikába – a vancouveri étterem Michelin-csillagot is szerzett. A New York-i helyszín még nagyobb sikerre számít, bár a kínai szakácsok vízumkérelmeinek késedelme komoly akadályt jelent.

A kínai éttermi láncok expanzióját a kínai kormány is támogatja, mivel a nemzetközi gasztronómiai jelenlét növelheti Kína kulturális befolyását. Azonban a geopolitikai feszültségek miatt a vállalkozások óvatosak. A Huawei példája után sokan attól tartanak, hogy ha a kínai éttermi láncok túl sikeresek lesznek, akár nemzetbiztonsági kérdéssé is válhatnak. Mindezek ellenére Zhang reméli, hogy az étel képes összehozni az embereket: „Hiszem, hogy a gasztronómia a legjobb híd a megosztottság felett – talán segíthet újra közelebb hozni az USA-t és Kínát.”


Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.

Forrás: https://www.businessinsider.com/china-restaurants-food-chains-coming-us-geopolitical-trade-war-backlash-2025-4.

A képet Kyle Glenn készítette, mely az Unsplash-on található.

Hírdetés
Hírdetés

Neural hírek

A Manhattan-i épület, ahol Jackie Kennedy, Elizabeth Taylor és Truman Capote is megfordult, majd a legendás La Grenouille étterem működött, most egy jelentéktelen felújítási terület.
**"Nincs többé matematika Göttingenben" – Hilbert legendás válasza a náci miniszternek** David Hilbert, a német matematika óriása, így válaszolt, amikor a náci oktatásügyi miniszter megkérdezte,
1. **Rejtélyek és baklövések: 6 izgalmas könyv a hétvégére** Merülj el igazi rejtélyekben és szerencsétlenségekben ezekkel a frissen megjelent könyvekkel, melyekben a humor és a
1. **Magyarország megerősítette az LMBT-közösségek rendezvényeinek betiltását** – A parlament elfogadta az alkotmánymódosítást, amely lehetővé teszi a kormány számára, hogy megtiltsa az LMBT-közösségek nyilvános eseményeit.
Darren Orme, a „Mr Wigan Athletic” becenevet viselő rajongó több mint 40 éven át lelkesen támogatta kedvenc csapatát, mindennap kerékpárján közelítette meg a stadiont. Az
Németország vezeti az ellenállást Trump autóvámjai ellen, kijelentve, hogy "nem hajlandó engedni". Az amerikai elnök 25%-os vámot jelentett be az "Egyesült Államokban nem gyártott" autókra.
Google Hirdetés

Kertészet