<p><p>**Trump autóvámjai jövő héten lépnek életbe – drágább lehet az új autó vásárlása**</p><p>Donald Trump elnök 25%-os vámjai április 2-től hatályba lépnek az összes importált személygépkocsin és kulcsfontosságú autóalkatrészen, ami jelentősen megemelheti az új autók árát. Az intézkedés hírére lezuhantak a külföldi és hazai autógyártók részvényei, míg elemzők szerint egy átlagos autó ára akár 4000–12 000 dollárral is drágulhat. Az elektromos járműveket különösen keményen érinthetik a vámok, hiszen ezekben nagy mennyiségben használnak import akkumulátorokat és elektronikát. A Cox Automotive becslései szerint csak a kanadai és mexikói vámok több mint 3000 dollárral növelhetik az amerikai autók árát, ráadásul a korábban bevezetett acél- és alumíniumvámok is további 300–500 dolláros emelkedést okoznak.</p><p>Az autóipar is riaszt: az Alliance for Automotive Innovation figyelmeztetett, hogy a vámok akár 25%-os áremelkedést is eredményezhetnek. A GM, a Ford, valamint a Toyota, a Nissan és a BMW is érintett lesz, hiszen ezek a gyártók jelentős mexikói gyártási kapacitásokkal rendelkeznek. A Barclays elemzői szerint a mexikói és kanadai importra kivetett 25%-os vámok gyakorlatilag teljesen eltüntethetik a Ford, a GM és a Stellantis nyereségét. Még a hazai gyártású autókat is érintik a vámok, mivel az alkatrészekre – például motorokra, hajtásláncokra és elektromos komponensekre – is kiterjednek. A Tesla esetében a 2025-ös modellek alkatrészeinek 20–25%-a Mexikóból származik, így ők sem kerülhetik el a költségnövekedést.</p><p>**Globális hatások: Európa és Ázsia is érintett lesz**</p><p>A vámok bejelentését követően a japán autógyártók részvényei 1,5–3,5%-ot estek, míg Európában a BMW, a Volkswagen és a Mercedes árfolyama is csökkent. Az Oxford Economics elemzése szerint a 25%-os vámok miatt Németország és Olaszország autóexportja 7,1%, illetve 6,6%-kal csökkenhet, ami különösen súlyos következményekkel járhat a már így is nehéz helyzetben lévő német autóipar számára. A Volkswagen például már most is gyárcsökkenést fontolgat, és a vámok tovább ronthatnak a helyzeten.</p><p>A kereskedelmi háború eszkalálódásának köszönhetően az EU, Japán és Dél-Korea is válaszvámokat vezethet be az amerikai autóexportokra. Japán miniszterelnöke már jelezte, hogy „minden lehetőség” az asztalon van, míg Németország gazdasági minisztere határozott európai választ sürgetett. Dél-Korea pedig vészhelyzeti intézkedéseket hirdet jövő hónapban. A történelem során hasonló vámok már korábban is vezettek ahhoz, hogy európai gyártók késleltették új modellek amerikai piacra kerülését, míg kínai márkák, mint a BYD, teljesen kivonultak az USA-ból. A Trump-kormány újabb kereskedelmi korlátozása tehát nemcsak az amerikai fogyasztókat, hanem a globális autóipart is komoly kihívások elé állítja.</p><br></p>
 <p>Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.</p>
 <p>Forrás: <a href="https://www.businessinsider.com/auto-tariffs-trump-price-rises-new-cars-ford-gm-tesla-2025-3" target="_blank" rel="noopener noreferrer">https://www.businessinsider.com/auto-tariffs-trump-price-rises-new-cars-ford-gm-tesla-2025-3</a>.</p>
 <p>A képet <a href="https://unsplash.com/photos/blue-cargo-ship-on-sea-under-cloudy-sky-during-daytime-XZnBoEQ46NY" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Andreas Dittberner</a> készítette, mely az <a href="https://unsplash.com/@snygo" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Unsplash</a>-on található.</p>

Trump vámfólióinak hatása az autópiacra
 Trump autóvámjai már jövő héten hatályba lépnek, és akár több ezer dollárral is megdrágíthatják az új autókat. A 25%-os vámok április 2-től vonatkoznak minden import személygépkocsira és kulcsfontosságú autóalkatrészre, ami zuhanásokat idézett elő az autóipari részvényekben. Az elemzők szerint az árak akár 4000-12 000 dollárral is emelkedhetnek, különösen az elektromos autók érintettek, melyek import akkumulátorokat és elektronikát használnak. Az autógyártók, köztük a GM, a Ford és a Tesla is komoly kihívások elé néznek, hiszen a vámok az alkatrészekre is kiterjednek.