X
Google Hirdetés

Pénz mint modern tao

A média hétvégi "lágy" tartalmak iránti közönségelvárását tartja szem előtt, bár a statisztikák nem igazolják. A pénz mára a mindent átható tao-vá vált, amely meghatározhatatlan, mégis mindenütt jelen van. A tőke és a munka kölcsönösen támogatja egymást, mint a jin és jang, a láthatatlan kéz pedig a tao wu-wei elvét testesíti meg. E gondolatkísérlet ironikus fényt vet arra, hogy gazdasági realitásaink mennyire áthatják létezésünket.

&NewLine; <p><p>A médiamunkások körében elterjedt hit&comma; hogy a hétvégéken a közönség „lágyabb” tartalmakat részesít el&odblac;nyben&comma; bár a statisztikák nem igazán támasztják alá&period; Ennek ellenére én ösztönzöm ezt a megközelítést&comma; hiszen a hírek üteme annyira gyors&comma; hogy nehéz megállni és másképp gondolkodni&period; A gyermekkori vasárnapok emléke&comma; amikor apám újsággal és a mellékelt magazinnnal tért haza&comma; rám is rányomta a bélyegét&colon; a könnyed hétvégi tartalmak iránti vonzalom a mai napig jelen van&period; Ebben a szellemben írom ezt a bejegyzést&comma; de nem térünk el teljesen a komoly témák felé&period; Célom egyfajta gondolatgyakorlat kínálása&comma; amely segít újragondolni néhány általánosan elfogadott nézetet&period;<&sol;p><p>Azt tartjuk&comma; hogy a homo economicus korában élünk&comma; bár ez nem fedi le pontosan az emberi viselkedést&comma; hiszen az emberek nem tökéletes kockázatelemz&odblac; gépek&comma; akik csak a profitmaximalizálásra törekszenek&period; Érzelmek&comma; torzítások és vágyak mindig is akadályozzák ezt&period; Mégis&comma; minden aspektusa az emberi létezésnek elárusíthatóvá vált&comma; még a pihenésnek is „termel&odblac;nek” kell lennie&period; A pénz az&comma; ami személyes és társadalmi szinten is hajtóer&odblac;vé vált&period; A GDP&comma; bár csak részleges mér&odblac;szám&comma; folyamatosan a középpontban áll&period; Kapcsolatunk önmagunkkal&comma; másokkal és a világgal szinte mindig egy meghatározhatatlan dolog&comma; a pénz által közvetített&period; A pénz válik a mai taoisták útjává&comma; amelyet nem lehet pontosan meghatározni&comma; mégis mindenhol jelen van&period; Nem tudjuk redukálni egyetlen definícióra&comma; hiszen folyamatosan új formát ölt&period; A pénz vált a vágyaink tárgyává&comma; amely lehet&odblac;vé teszi számunkra&comma; hogy létezésünket az általa ígért teljesülés keretei között érezzük&period;<&sol;p><p>A pénz&comma; mint tao&comma; önmagából hozza el&odblac; a t&odblac;ke és a munka egymást kölcsönösen meghatározó természetét&period; A munka teremt t&odblac;két&comma; amely újabb munkát és t&odblac;két generál&comma; és ez a folyamat örök körforgásban zajlik&period; A pénz ad valóságot mindkett&odblac;nek&colon; a munka csak pénzért történik&comma; a t&odblac;ke pedig a pénz felhalmozódása&period; Marx kritikája&comma; miszerint a t&odblac;ke uralja a munkát&comma; figyelmen kívül hagyja a pénz szerepét e kölcsönös függésben&period; A taoista megközelítés szerint ez olyan&comma; mintha a nappalt okolnánk az éjszaka elnyomásáért&comma; holott a kett&odblac; elválaszthatatlan&period; A harmadik taoista elv&comma; a wu-wei&comma; vagyis a „nem beavatkozás”&comma; Adam Smith láthatatlan kezével párhuzamba állítható&colon; az önérdekb&odblac;l cselekv&odblac; egyének természetes úton reagálnak a kereslet-kínálatra&comma; egyensúlyt teremtve a munka és a t&odblac;ke között&period; A piacokkal való összhangban történ&odblac; cselekvés lehet&odblac;vé teszi a pénz&comma; mint út megfelel&odblac; m&udblac;ködését&period;<&sol;p><p>Végs&odblac; soron azonban a pénz soha nem lehet az igazi Tao&period; A kínai filozófiában a Tao mindennek a lényege&comma; beleértve a növény- és állatvilágot&comma; más galaxisokat&comma; s&odblac;t&comma; a sötét anyagot is&period; Ezt az egészet nem lehet a pénzbe zsúfolni&comma; bár társadalmunk mindent megtesz ennek érdekében&period; E gondolatgyakorlat iróniája segíthet relativizálni a gazdaság szerepét az életünkben&comma; és rámutatni&comma; hogy a pénz&comma; bár mindenhol jelen van&comma; nem fedi le a létezés teljességét&period;<&sol;p><br><&sol;p>&NewLine; <p>Ez a cikk a Neural News AI &lpar;V1&rpar; verziójával készült&period;<&sol;p>&NewLine; <p>Forrás&colon; <a href&equals;"https&colon;&sol;&sol;www&period;nakedcapitalism&period;com&sol;2025&sol;10&sol;how-the-tao-explains-our-economies&period;html" target&equals;"&lowbar;blank" rel&equals;"noopener noreferrer">https&colon;&sol;&sol;www&period;nakedcapitalism&period;com&sol;2025&sol;10&sol;how-the-tao-explains-our-economies&period;html<&sol;a>&period;<&sol;p>&NewLine; <p>A képet <a href&equals;"https&colon;&sol;&sol;unsplash&period;com&sol;photos&sol;woman-using-white-device-x&lowbar;Es0t05qZ8" target&equals;"&lowbar;blank" rel&equals;"noopener noreferrer">Christiann Koepke<&sol;a> készítette&comma; mely az <a href&equals;"https&colon;&sol;&sol;unsplash&period;com&sol;&commat;christiannkoepke" target&equals;"&lowbar;blank" rel&equals;"noopener noreferrer">Unsplash<&sol;a>-on található&period;<&sol;p>&NewLine;

Hírdetés
Categories: Neural Hírek
X

Az Ön adatainak védelme fontos a számunkra

Mi és partnereink tárolunk és/vagy férünk hozzá információkhoz egy eszközön, például sütik formájában, és személyes adatokat dolgozunk fel, például egyedi azonosítókat és standard információkat, amelyeket az eszköz személyre szabott hirdetésekhez és tartalomhoz, hirdetések és tartalmak méréséhez, közönségmérésekhez és szolgáltatásfejlesztéshez küld. Az Ön engedélyével mi és a partnereink eszközleolvasásos módszerrel szerzett pontos geolokációs adatokat és azonosítási információkat is felhasználhatunk.