A New York-i sztoriban a híres kínai pekingi kacsa étteremlánc, a Quanjude átveszi a helyét a legendás La Grenouille étteremnek, amely korábban Jackie Kennedy, Elizabeth Taylor és Truman Capote kedvelt helyszíne volt. A 161 éves kínai márka 14,3 millió dollárért vásárolta meg a Manhattanben található épületet, és igyekszik felülírni az amerikaiak előítéleteit a kínai konyháról. A tervek szerint a helyszínen egy luxus étterem nyílik, ahol a 12. századi kéztekercseket utánozó tapéták és hagyományos kínai díszítőelemek uralkodnak. Yan Zhang, a Quanjude amerikai részlegének vezetője hangsúlyozza, hogy a kínai konyha sokkal több a tavaszi tekercsnél és a chow mein-nél – céljuk, hogy az amerikaiak felfedezzék a kínai gasztronómia igazi mélységét.
A Quanjude csak egy a tucatnyi nagy kínai éttermi márka közül, amelyek az USA piacára készülnek. A kínai gazdasági lassulás, a túltelített hazai piac és az amerikai tőzsdei lehetőségek ösztönzik a vállalatokat, hogy külföldre terjeszkedjenek. Azonban a kínai-amerikai politikai feszültségek jelentős kihívást jelentenek. Az elmúlt években az ázsiai éttermekkel szembeni előítéletek is megerősödtek, különösen a COVID-19 világjárvány alatt. Ennek ellenére a kínai éttermi láncok továbbra is vonzónak tartják az USA piacát, ahol a gasztroipar éves forgalma meghaladja az 1 billió dollárt.
A kínai éttermek története az USA-ban egészen az 1849-es aranylázig nyúlik vissza, amikor az első kínai étterem nyílt San Franciscóban. Azóta azonban a kínai konyha gyakran olcsó, gyorsétkezési alternatívaként volt ismert. Most azonban a gazdagabb és jobban képzett kínai bevándorlók igénylik a minőségi, autentikus kínai gasztronómiát. Yan Zhang például már 2017 óta dolgozik azon, hogy a Quanjude-et eljuttassa Észak-Amerikába – a vancouveri étterem Michelin-csillagot is szerzett. A New York-i helyszín még nagyobb sikerre számít, bár a kínai szakácsok vízumkérelmeinek késedelme komoly akadályt jelent.
A kínai éttermi láncok expanzióját a kínai kormány is támogatja, mivel a nemzetközi gasztronómiai jelenlét növelheti Kína kulturális befolyását. Azonban a geopolitikai feszültségek miatt a vállalkozások óvatosak. A Huawei példája után sokan attól tartanak, hogy ha a kínai éttermi láncok túl sikeresek lesznek, akár nemzetbiztonsági kérdéssé is válhatnak. Mindezek ellenére Zhang reméli, hogy az étel képes összehozni az embereket: „Hiszem, hogy a gasztronómia a legjobb híd a megosztottság felett – talán segíthet újra közelebb hozni az USA-t és Kínát.”
Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.
A képet Kyle Glenn készítette, mely az Unsplash-on található.