<p><p>A kínai CATL, a világ legnagyobb akkumulátorgyártója egyre erősebb pozíciót épít ki Európában, miközben a kontinens helyi akkumulátoripara válságban van. A Northvolt, amelyet korábbi Tesla-vezetők alapítottak és amelyet a Volkswagen és a Goldman Sachs is támogatott, csődbe ment, miután 15 milliárd dollárt égetett el. Ez a fejlemény komoly kérdéseket vet fel az európai döntéshozók számára, és lehetőséget nyit a kínai óriás számára, hogy tovább növelje globális jelenlétét. A CATL jelenleg három európai gyárat épít Németországban, Magyarországon és Spanyolországban, és további bővítéseket tervez a piaci igényeknek megfelelően. A cég emellett jelentős létszámnövelést is tervez: 1800 új alkalmazottat vesz fel a németországi gyárában, és további 1300 főt a magyarországi létesítményében.</p><p>Az európai akkumulátoripar versenyképessége aggodalomra ad okot, különösen a Northvolt bukása után, amelyet a kontinens legígéretesebb startupjának tekintettek. Szakértők szerint a Northvolt túl nagyot akart harapni, miközben hat különböző gigagyár építését tervezte egyszerre, ahelyett, hogy egyetlen projektre koncentrált volna. Az európai befektetők pedig irreálisan magas, kockázati tőke-szerű hozamokat vártak el a tőkeigényes iparágtól. Bár a Northvolt csődjét nem tekintik az európai akkumulátoripar végét, a jövőben valószínűleg kínai és ázsiai vállalatok dominálnak majd a piacon. Az Európai Uniónak sürgősen át kell gondolnia az elektromos járművekhez kapcsolódó politikáját, és olyan kereskedelmi szabályokat kell bevezetnie, amelyek segítenek a helyi gyártók versenyképességének erősítésében.</p><p>A geopolitikai feszültségek változása tovább növelheti a kínai vállalatok európai expanzióját. Míg az Egyesült Államok mag vámokkal zárta ki a kínai elektromos autógyártókat, mint például a BYD-t, Európa lazább kereskedelmi korlátokat alkalmaz, ami lehetővé teszi a gyors terjeszkedést. Szakértők szerint az akkumulátoripar is hasonló utat követhet: míg Észak-Amerikában inkább dél-koreai partnerekkel való együttműködés jellemző, Európában a kínai gyártók dominálnak. Az EU-nak sürgősen intézkednie kell, hogy ne veszítse el a versenyképességét a globális piacon, és olyan stratégiákat kell kidolgoznia, amelyek ösztönzik a helyi innovációt és gyártást, miközben ellensúlyozzák a kínai expanziót.</p><br></p>
 <p>Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.</p>
 <p>Forrás: <a href="https://www.businessinsider.com/china-ev-battery-titan-catl-europe-expansion-northvolt-collapse-2025-4" target="_blank" rel="noopener noreferrer">https://www.businessinsider.com/china-ev-battery-titan-catl-europe-expansion-northvolt-collapse-2025-4</a>.</p>
 <p>A képet <a href="https://unsplash.com/photos/black-and-silver-flash-drive-F_EooJ3-uTs" target="_blank" rel="noopener noreferrer">John Cameron</a> készítette, mely az <a href="https://unsplash.com/@john_cameron" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Unsplash</a>-on található.</p>

Kínai akkugyártó hódít Európában – CATL terjeszkedése
A CATL Shenxing PLUS akkumulátor kiállításon Pekingben – a kínai óriás tovább növeli előnyét az európai piacon. Az európai Northvolt csődje után a kínai CATL erősíti pozícióját, új gyárakat épít Németországban, Magyarországon és Spanyolországban. A CATL nemcsak gyárt, de újrahasznosítást is tervez Európában – 1300 új munkást keresnek Debrecenben idén végéig. Az európai akkumulátoripar versenyképtelensége miatt a kínai gyártók dominálni fognak – figyelmeztetnek szakértők.