Google Hirdetés

Chuck élete és a benne rejlő világok

"Én nagy vagyok, sokaságot rejtek magamban." Walt Whitman híres sora lengi be A Chuck élete című filmet, Mike Flanagan legújabb Stephen King-adaptációját. A mondat kíséri a főhőst iskolás éveitől kezdve, és végül az egész filmre árnyékot vet, ami néhány nézőt fejtörésre késztethet. A cikkben spoileresen boncolgatjuk, hogyan alkot egységes egészt a látszólag kaotikus történet – és milyen gyönyörű, amikor minden összeáll. A film visszafelé meséli el Chuck életét: az első harmad egy világvége-jelenettel kezdődik, a második a táncoló felnőtt Chuckot mutatja, a harmadik pedig a gyermekkorát. Kezdetben zavaró, hogy ugyanazok a karakterek jelennek meg mindhárom szakaszban, időbeli különbség nélkül – de a válasz Whitman sorában rejtőzik. Chuck világa az agyában él, és a világvége-jelenetek valójában a halálát szimbolizálják. A Chuck élete mélyen megható mű, ami arra emlékeztet, hogy mindannyiunkban egy egész univerzum él. A film most került a mozikba, és Flanagan egy barátjának, Scott Wamplernek ajánlja, aki sajnos korán elhunyt – de örökre részese maradt ennek a csodálatos világnak.

# Stephen King: A Chuck élete – Egy mélyreható elemzés

Mike Flanagan legújabb filmje, *A Chuck élete*, Walt Whitman híres soraira épül: „Nagy vagyok, sokaságot rejtek magamban.” Ez a mondat végigkíséri a történetet, amelyet visszafelé mesél el: kezdetben egy látszólag véletlenszerű világvége-jelenettel indul, majd Chuck táncát látjuk egy utcán, végül pedig a gyermekkorába kalauzol minket. Az első nézés során könnyen összezavarodhatunk, hiszen ugyanazok a karakterek bukkannak fel Chuck 39 éves és 15 éves életében is – de hogyan lehet ez?

A válasz Whitman idézetében rejlik. Chuck gyermekkorában megkérdezi tanárát, mit jelent az, hogy „sokaságot rejtek magamban”. A tanár elmagyarázza, hogy mindannyiunkban egy teljes univerzum él: minden ember, tárgy és hely, amivel valaha találkoztunk, bennünk létezik tovább. Az első harmadban látott apokaliptikus jelenetek – a beszakadó utak, a villanykihagyások, az eltűnő bolygók – valójában Chuck halálát szimbolizálják. Az egész rész Chuck fejében játszódik, egy olyan világban, amelyet azok az emberek és helyek népesítenek be, akikkel és amelyekkel találkozott, de akik nem voltak mély hatással az életére. Így marad hiteles a halálközeli álom, anélkül, hogy a valódi szerettei feltörnék a belső világ illúzióját.

Google hirdetés

## A végzet és a szépség

Ahogy Chuck betegsége halad, a világ vége egyre közelebb kerül – míg végül a fények kialszanak. A „Köszönjük, Chuck. 39 csodás év” felirat mindenhol megjelenik, éppúgy, mint a valódi világban, ahol felesége és fia búcsúzik tőle. A film mélyebb rétegeire tekintve minden mozzanat új jelentést nyer: Chuck tánca, a nagymamával való tanulás, a nagyapjával folytatott beszélgetések – mind egy-egy darabka a belső univerzumból. A végső fordulatban Chuck meglátja a saját halálát, ahogyan nagyapja is látta annak idején. A film arra emlékeztet, hogy bármilyen életet is élünk, mindannyian egy saját, gyönyörű világot építünk magunk köré – egy világot, ahol egy egyszerű tánc vagy pillantás örömet adhat.

*A Chuck élete* nemcsak a kicsi dolgok értékéről tanít, hanem arról is, hogy milyen nagynak érezhetjük magunkat. A film Scott Wampler emlékének szentelték, aki Flanagan barátja és szenvedélyes Stephen King-rajongó volt. Scott korai halála miatt különleges jelentőséggel bír, hogy a filmben meg is jelenik, rádiós műsorvezetőként. Így *A Chuck élete* nemcsak egy gyönyörű alkotás, hanem egy szeretettel teli búcsú is.

Google hirdetés

*A Chuck élete* most kerül a mozikba – egy olyan film, amely mélyen megérint, és elgondolkodtat a saját belső világunkról.


Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.

Forrás: https://gizmodo.com/life-of-chuck-ending-explained-stephen-king-mike-flanagan-2000614172.

Google hirdetés

A képet Leks Quintero készítette, mely az Unsplash-on található.

Hírdetés
Google hirdetés