Google Hirdetés

“Brazil: A bürokrácia rémálma a mai világban”

Brazil egy bürokratikus hibával kezdődik: egy légy belekeveredik egy írógépbe, és Archibald Tuttle vezetéknevét Archibald Buttle-re változtatja. Ez a nyomtatási hiba miatt a kormány egy ártatlan embert (Buttle-t) tartóztat le egy terrorista gyanúja miatt, miközben a valódi gyanúsított (Tuttle) szabadon marad. Terry Gilliam klasszikus sci-fi víziója a zsarnoki bürokráciáról mára csak ijesztőbben aktuálissá vált. A film új, 4K-s felújítással került a New York-i Film Forum műsorára, és Blu-ray-en is elérhető. Gilliam elképesztően kreatív disztópikus világában a pneumatikus csövek, a papírmunka és a gépesített eljárások uralják a mindennapokat. A Brazil vizuális világa lenyűgöző és egyben rémisztő: az art deco ihlette városképek mögött a nácik ikonográfiájára emlékeztető épületek és óriási sasok bukkannak fel. Jonathan Pryce tökéletes alakítása Sam Lowry-ként, a középvezető bürokrata, aki elutasítja a karrierista életet, egyben a rendszer egyetlen valódi hőse. A film központi témája a felelősség hárítása és a hatalom önkénye. Amikor Lowry nyomozni kezd a Tuttle-Buttle keverék miatt, minden hivatal másra fogja a hibát. „Az Információs Tranzit rossz embert kapott. Én a jó embert kaptam” – mondja egy hivatalnok, miközben senki sem vállal felelősséget. Ez a valóságban is visszhangot talál: tavaly például az ICE illegálisan deportált egy tévesen azonosított bevándorlót, majd tagadta a hibát. Gilliam víziója a bürokrácia rémétől ma is riasztóan valóságnak tűnik.

**Brazil – Egy bürokratikus rémálom, amely ma is aktuális**

Terry Gilliam *Brazil* című filmje egy egyszerű elírásból indul: egy légy becsúszik az írógépbe, és Archibald Tuttle nevét Archibald Buttle-re változtatja. Ez a kis hiba egy terrorista helyett egy ártatlan ember letartóztatásához vezet, miközben a film egy zsúfolt, hatástalan bürokráciát mutat be, ahol mindenki csak a saját érdekeit nézi. A 2025-ös újranézés során kiderül, hogy Gilliam szatírája mennyire friss és releváns maradt – a hatalom gépezetének kegyetlensége és az elszámoltathatatlanság ugyanúgy jellemző a mai politikai légkörre, mint 1985-ben. A film most egy friss, 4K-s felújítással került vissza a mozikba, de a Criterion Channel-en elérhető verzió is lenyűgöző maradt.

Gilliam víziója egy digitális technológiát nélkülöző, mégis hiperhatékony jövő, ahol légcsövek szállítják az iratokat, a hatalmas irodaházak árnyékot vetnek, és a náci ikonográfiából merítő épületek között a hatalom zsarnoki módon gyakorolja befolyását. Jonathan Pryce alakítja Sam Lowry-t, egy középvezetőt, aki inkább a semmittevést választja, mint hogy részt vegyen a versengésben. Álmaiban azonban szabadságot és szerelmet keres, miközben a valóságban egyre mélyebben süllyed a bürokrácia mocsarába. A filmben mindenki másodperceken múló karrierista, akit nem érdekel az igazság – csak az, hogy ki tudja passzolni a felelősséget.

Google hirdetés

A valóságban is látunk hasonló eseteket, mint amit *Brazil* parodizál. Például amikor a Trump-kormány idején tévesen kitoloncoltak egy salvadori migránst, majd a hatóság tagadta a hibát, és képtelen volt helyrehozni a károkat. Gilliam filmje nem a technológia veszélyeiről szól, hanem arról, hogyan alakul át a hatalom gépezete egy kíméletlen, embertelen rendszerré. Négy évtizeddel később még nyilvánvalóbb, hogy mire figyelmeztetett minket – és bár a világ változott, a bürokrácia és a felelősség hárítása sajnos nem tűnt el.


Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.

Forrás: https://www.theverge.com/film/719308/brazil-movie-terry-gilliam-criterion-4k-restoration.

Google hirdetés

A képet Viktor Talashuk készítette, mely az Unsplash-on található.

Hírdetés
Google hirdetés