<p><p>### Az FTC új szabályozása véget vetett a rejtett költségeknek – Így változnak az online vásárlások</p><p>Az Airbnb, a Ticketmaster, a Booking.com és a StubHub is bevezette az úgynevezett &#8220;all-in pricing&#8221; (összköltséges árazás) modellt, ahol már a kezdőoldalon láthatóak a végösszegre ható díjak. Ez nem önkéntes jóindulatból történt, hanem azért, mert az Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) május 12-én új, kétpárti támogatású szabályt vezetett be, amely tiltja a félrevezető árazást és a rejtett költségeket. A szabály jelenleg csak élő rendezvények jegyértékesítésére és rövid távú szálláshely-foglalásokra vonatkozik, így például autóbérlés vagy ételszállítás esetén továbbra is előfordulhatnak váratlan pótdíjak. Az átláthatóság előnyei azonban egyértelműek: segíti a versenyt, megkönnyíti a döntéshozatalt, és növeli a fogyasztói elégedettséget.</p><p>### Miért ragaszkodnak a vállalatok a rejtett díjakhoz?</p><p>A kutatások szerint a cégek számára kifizetődőbb a &#8220;drip pricing&#8221; (lépcsőzetes árazás) vagy a &#8220;csalifogyasztói árazás&#8221; módszere, ahol a végösszeg csak a fizetés előtti pillanatban derül ki. Egy tanulmány például azt mutatta, hogy a StubHub 2014-2015 között bevezetett átlátható árazása 28%-os bevételcsökkenést eredményezett, mivel a felhasználók kevesebb és olcsóbb jegyet vásároltak. A pszichológiai hatás is fontos szerepet játszik: a vásárló, amint elköteleződik egy vásárlás mellett, hajlamos elfogadni a magasabb végösszeget is. &#8220;A vállalatok pontosan tudják, hogy kihasználják ezt a kognitív torzítást&#8221; – mondja Steven Tadelis, a Berkeley közgazdásza.</p><p>### A jövő: Törvényi szabályozás vagy önkéntes változás?</p><p>Bár a fogyasztóvédelmi szervezetek és egyes politikusok (köztük a Biden-kormány) szerint az átlátható árazás növelné a versenyt és megóvná a vásárlókat, sok vállalat továbbra is ellenáll a változásnak. Az érvelésük szerint a rejtett díjak lehetőséget adnak a szolgáltatások testreszabására (pl. extra poggyász vagy előre kiválasztott ülőhely), valamint a fogyasztókat megzavarhatja a sok költségtétel. A valóságban azonban számos kötelező díj (pl. &#8220;környezetvédelmi hozzájárulás&#8221; vagy ételszállítási szolgáltatási díj) nélkülözhetetlen, és csak a végén bukkan fel. Lauren Wolfe, a Travelers United jogásza szerint azonban a változás elkerülhetetlen: &#8220;Ez az ország egyik legkevésbé polarizált kérdése – mindenki egyetért abban, hogy fair árazásra van szükség.&#8221; Az FTC lépései talán csak a kezdetét jelentik egy szélesebb körű átalakulásnak.</p><br></p>
 <p>Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.</p>
 <p>Forrás: <a href="https://www.businessinsider.com/all-in-pricing-airbnb-ticketmaster-ftc-hidden-fees-consumers-2025-5" target="_blank" rel="noopener noreferrer">https://www.businessinsider.com/all-in-pricing-airbnb-ticketmaster-ftc-hidden-fees-consumers-2025-5</a>.</p>
 <p>A képet <a href="https://unsplash.com/photos/a-red-neon-sign-that-is-on-the-side-of-a-building-jdQjyV10GzA" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Pavel Pjatakov</a> készítette, mely az <a href="https://unsplash.com/@pjpavel" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Unsplash</a>-on található.</p>

Az árbecsapás vége – most már láthatóak a rejtett költségek
**Fedő nélkül: Az FTC új szabálya véget vetett a rejtett költségeknek** Az Airbnb, a Ticketmaster és más platformok mostantól előre mutatják a teljes árat – nem önként, hanem az FTC új szabálya miatt. A rejtett díjaknak vége, legalábbis az élményjegyek és szállások esetében. **Átláthatóság helyett még mindig trükköznek a vállalatok** Bár a kormány előírja az összköltség feltüntetését, a cégek továbbra is próbálják becsapni a vásárlókat. A kutatások szerint a rejtett díjak növelik a bevételt, de tönkreteszik a versenyt. **Végre átlátható árak – de csak néhány szektorban** Az új FTC-szabály kötelezővé teszi a teljes költség feltüntetését, de csak koncertjegyeknél és szállásoknál. Az ételrendelés vagy autóbérlés továbbra is díjpokol marad. **A rejtett díjak miatt évente milliárdokat veszítenek a fogyasztók** A Biden-kormány becslése szerint a "szemetes díjak" évente milliárdokba kerülnek a vásárlóknak. Most végre történt egy lépés az átláthatóság irányába.