<p><p>A Szubszaharai Afrika régióban jelenleg is komoly oktatási válság uralkodik: az általános iskolai oktatásban részt vevő gyermekek 80-90 százaléka nem rendelkezik megfelelő olvasási készségekkel. Mozambikban a helyzet különösen aggasztó, a vidéki területeken a gyermekek mindössze 3 százaléka tudja magabiztosan elolvasni az évfolyamának megfelelő szövegeket. Az Illinois-i Egyetem kutatói egy, a Journal of Development Economics folyóiratban megjelent tanulmányban vizsgálták, hogy a tanárképzés és az iskolán kívüli olvasótáborok kombinációja javíthatja-e ezeket az eredményeket.</p><p>A kutatás keretében 160 általános iskolát véletlenszerűen három csoportba osztottak: az első csoport tanárai ötnapos, Unlock Literacy nevű képzésben vettek részt, a második csoport esetében ehhez járultak még a közösségi olvasótáborok is, míg a harmadik, kontrollcsoport nem kapott semmilyen támogatást. Az elemzés során kiderült, hogy a könnyű tanárképzés önmagában nem hozott jelentős javulást az olvasási teljesítményben. Ennek egyik oka a képzéseken való alacsony részvétel volt – a tanárok átlagosan csak két napot vettek ki a tervezett ötből.</p><p>Bár az olvasótáborok jobban működtek, és a leggyengébb teljesítményt mutató tanulóknál enyhe pozitív hatást mutattak, a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a könnyű beavatkozások nem elegendőek a jelentős áttöréshez. A tanulmány hangsúlyozza, hogy az olyan országokban, mint Mozambik, ahol az alapszintű írástudás rendkívül alacsony, intenzívebb iskolai és közösségi programokra van szükség a tartós eredmények eléréséhez.</p><br></p>
 <p>Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.</p>
 <p>Forrás: <a href="https://phys.org/news/2025-08-explores-teacher-affect-literacy-mozambique.html" target="_blank" rel="noopener noreferrer">https://phys.org/news/2025-08-explores-teacher-affect-literacy-mozambique.html</a>.</p>
 <p>A képet <a href="https://unsplash.com/photos/boy-in-blue-and-white-plaid-shirt-reading-book-v7FT5ngIEfA" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Ismail Salad Osman Hajji dirir</a> készítette, mely az <a href="https://unsplash.com/@hajjidirir" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Unsplash</a>-on található.</p>

A tanári képzés és olvasótáborok hatása a mozambiki írástudásra
Új tanulmány a Journal of Development Economics folyóiratban azt vizsgálja, hogy a tanárképzés és olvasótáborok segíthetnek-e az olvasási készségek javításában Mozambikban. A kutatás szerint az enyhe beavatkozások nem hoznak jelentős változást az alacsony részvétel miatt. Az eredmények rávilágítanak, hogy intenzívebb iskolai és közösségi programokra van szükség az olvasásértés javításához.