Google Hirdetés

A Szuperhős és az Újságírás: Hogyan menti meg a Daily Planet a napot

James Gunn Supermanje egy olyan világban játszódik, ahol szupererővel rendelkező lények évszázadok óta léteznek és köztünk járnak – egy olyan világban, ahol a közvélemény szinte egyöntetűen szeret egy földönkívülit, aki a Földre jött, hogy emberi ideálokat védjen. A film egyik legmeglepőbb eleme, hogy a modern újságírás ugyanolyan fontos szerepet kap, mint maga a szuperhős. A szupererők és a kriptoni dráma mellett a Superman talán a legjobb újságírós témájú popkulturális film az elmúlt években. Clark Kent és Lois Lane karakterei nemcsak hősök, hanem olyan újságírók, akik a valódi újságírás etikáját és kihívásait is bemutatják. A Daily Planet szerepe kulcsfontosságúvá válik Lex Luthor leleplezésében, bizonyítva, hogy az igazságkeresés ugyanolyan erő lehet, mint bármely szuperképesség. A film finoman utal a média elfogultságára és az újságírói kötelesség nehézségeire, miközben Lois Lane és Clark Kent interjúja rávilágít arra, hogyan kell egy hatalommal szemben állni. A valóságban egyre nehezebb a független sajtó számára fenntartani magát, de a Superman álmodozik egy olyan világról, ahol az igazság még mindig győzedelmeskedhet.

James Gunn új Superman-filmje számos fantázián alapul: egy olyan világban játszódik, ahol szupererővel rendelkező lények évszázadok óta léteznek és köztünk élnek, ahol a közvélemény szinte egyöntetűen szeret egy földönkívüli hőst, aki az emberiség legnemesebb ideáljait hivatott védelmezni. Azonban a történet másik alapvető eleme sokkal realisztikusabb: a modern újságírás ugyanolyan fontos szerepet játszik a közjó szolgálatában, mint bármelyik szuperhős. A film nemcsak a hagyományos képregényes elemekkel foglalkozik, hanem kitér az újságírás etikájára és társadalmi szerepére is.

Clark Kent és Lois Lane első jelentős jelenete egy interjú keretében zajlik, ahol Lois élesen kritizálja Clarkot, amiért könnyű, előre megírt kérdésekkel foglalkozik a Daily Planet Superman-riportereként. A párbeszéd során Lois nyomatékosan hangsúlyozza, hogy egy újságírónak kötelessége megkérdőjelezni és elszámoltatni a hatalmat – legyen az akár egy szuperhős, akár egy nemzetközi konfliktusban érintett ország. A jelenet finoman utal a valóságban is jelen lévő médiaelfogultság problémájára, különösen a Boravia és Jarhanpur közötti háborús konfliktus allegóriáján keresztül, ami a ukrajnai háborúra vagy a gázai helyzetre emlékeztet.

A film harmadik felében a Daily Planet újságíróinak, Lois-nak és Jimmy Olsennek a jelentése vált döntővé: a Lex Luthor és a boráviai elnök kapcsolatát leleplező cikk azonnal világszerte elterjed, és kulcsszerepet játszik a közvélemény megváltoztatásában, valamint Luthor letartóztatásában. A Daily Planet csapata tehát nem kevésbé fontos a város megmentésében, mint maga Superman. A valóságban azonban, ahol az újságírói szakma küzd a pénzügyi nehézségekkel, az AI térnyerésével és a politikai polarizációval, egy olyan világ, ahol a nyomtatott sajtó még mindig központi szerepet játszik, szinte ugyanolyan fantasztikusnak tűnhet, mint a repülő, emberfeletti erővel rendelkező főhős. (És persze, hogy egy újságíró hogyan engedhethet meg magának egy luxuslakást Metropolisban, az egy külön kérdés.)

Google hirdetés

Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.

Forrás: https://gizmodo.com/superman-james-gunn-journalism-lois-lane-daily-planet-2000632278.

A képet Jonathan Ramalho készítette, mely az Unsplash-on található.

Google hirdetés
Hírdetés