<p><p>Az Európai Unió hivatalos ökológiai termékeket jelző &#8220;Zöld Levél&#8221; logójának egyszerű módosítása jelentősen növelheti a fogyasztói megbízhatóságot és vásárlási hajlandóságot. Egy nemzetközi kutatás, amelyben a bonni, newcastle-i és corvinusi egyetemek kutatói vettek részt, rámutatott, hogy a jelenlegi logó sok fogyasztó számában bizonytalanságot kelt, mivel nem egyértelmű, hogy pontosan mit is jelez. A tanulmány szerint, ha a zöld leveles ikonhoz hozzáadják a &#8220;BIO&#8221; vagy &#8220;ECO&#8221; feliratot (az adott ország nyelvén), a logó üzenete azonnal világosabbá és megbízhatóbbá válik, ami csökkenti a fogyasztók kételyeit és ösztönzi a fenntartható termékek iránti érdeklődést.</p><p>A kutatás hét EU-országban, összesen 9500 résztvevővel végzett felmérést, amelyben az eredeti logóval szemben a módosított változatok minden vizsgált téren – az értelmezhetőségtől a megbízhatóságig – magasabb pontszámot kaptak. Érdekes módon az &#8220;EU által tanúsított&#8221; kiegészítés nem hozott további javulást, ami arra utal, hogy a probléma gyökere az ökológiai jelleg hiányában rejlik, nem pedig a hitelesítés forrásának bizonytalanságában. Egy második, német résztvevőkkel folytatott vizsgálat pedig alátámasztotta, hogy a módosított logó közel 90%-os felismerhetőséget ért el, szemben az eredeti, alig 70%-os értékeléssel.</p><p>A kutatók hangsúlyozzák, hogy a fenntarthatósági címkék hatékonysága alapvetően attól függ, mennyire egyértelmű üzenetet közvetítenek a fogyasztó felé. Az EU ökológiai logóján végrehajtott egyszerű, de célratörő változtatás példázza, hogy a jobb dizájn nemcsak esztétikai, hanem gazdasági és környezeti hatással is bír – segíthet ugyanis a fenntarthatóbb vásárlási döntések elősegítésében anélkül, hogy jelentős költségekkel járna. A kutatás részletesebb eredményei az Agribusiness folyóirat 2025-ös számában olvashatók.</p><br></p>
 <p>Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.</p>
 <p>Forrás: <a href="https://phys.org/news/2025-08-eu-sustainability-willingness.html" target="_blank" rel="noopener noreferrer">https://phys.org/news/2025-08-eu-sustainability-willingness.html</a>.</p>
 <p>A képet <a href="https://unsplash.com/photos/red-roses-in-brown-cardboard-box-on-bicycle-6WrKKQcEnXk" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Boxed Water Is Better</a> készítette, mely az <a href="https://unsplash.com/@boxedwater" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Unsplash</a>-on található.</p>

A fenntarthatósági címkék hatékonyságának növelése
A fenntarthatósági címkék hatékonysága jelentősen növelhető egyszerű dizájn módosításokkal. A kutatás szerint a módosított EU bio címke jobban megbízható és segíti a fogyasztói döntéshozatalt. A változtatások csökkentik a bizonytalanságot és növelik a vásárlási hajlandóságot. Az eredmények alátámasztják, hogy a felirat egyértelműsége kulcsfontosságú a fenntarthatósági kommunikációban.