<p><p>### Az &#8220;Only Fools and Horses&#8221; – Egy brit szitkom, ami meghódította a Balkánt</p><p>1992 karácsonyán Nagy-Britanniában szinte mindenki a tévé előtt ült, hogy nézze az *Only Fools and Horses* egyik legemlékezetesebb epizódját, ahol Del Boy és Rodney csapvizet palackozva próbál meggazdagodni a &#8220;Peckham Spring&#8221; márkanév alatt. A sorozat népszerűsége nem csökkent az évek során: 2004-ben újra felkeltette a közfigyelmet, amikor kiderült, hogy a Coca-Cola Dasani márkája szintén csapvízből áll, és csak 15 km-re került palackozásra Peckhamtől. A sorozat karácsonyi epizódjait rendkívüli nézettség övezte – 1990 és 2003 között nyolcszor volt a legnézettebb műsor az ünnepeken. Az IMDb-n 9/10-es átlaggal a 35. legjobb sorozatként tartják számon, olyan klasszikusok előtt, mint a *Seinfeld* vagy a *Succession*.</p><p>### A Balkán rajongása a sorozatért</p><p>Az *Only Fools and Horses* nemcsak Nagy-Britanniában, hanem a Balkánon is óriási népszerűségnek örvend. Szerbiában, Horvátországban, Boszniában és Montenegróban a sorozat (ami ott *Mućke* vagy *Spletki* néven fut) akkora rajongást váltott ki, hogy John Challis, aki Boyciet alakította, még szerb tiszteletbeli állampolgárságot is kapott. 2020-ban Challis forgatott egy dokumentumfilmet (*Boycie in Belgrade*), és Belgrádban még egy *Only Fools*-témájú kávézó is nyílt (*Kafe Mucke*). A helyiek szerint a sorozat sikerének titka a hasonló mentalitás: a főszereplők, akárcsak sokan a Balkánon, mindig valami üzleti ötlettel próbálkoznak, hogy meggazdagodjanak. A brit humort és a mindennapi küzdelmeket ábrázoló történetek könnyedén átültethetőnek bizonyultak a régió életébe.</p><p>### Érdekességek és utószó</p><p>Aki szeretné újraélni a sorozat varázsát, az kerülje az amerikai remake próbaepizódját – az eredeti változat maradjon a szívügyes rajongóknak! A hírlevél szerzője még megemlíti XII. Piusz pápának Magyarországra tett látogatását, valamint Lengyelország októberi választásait, ahol a szavazási eredmények régi történelmi határokat tükröztek. Végül pedig, ne legyél *plonker* – oszd meg ezt a cikket egy baráttal!</p><br></p>
 <p>Ez a cikk a Neural News AI (V1) verziójával készült.</p>
 <p>Forrás: <a href="https://blog.samizdata.co/p/how-a-british-sitcom-swept-through-the-balkans" target="_blank" rel="noopener noreferrer">https://blog.samizdata.co/p/how-a-british-sitcom-swept-through-the-balkans</a>.</p>
 <p>A képet <a href="https://unsplash.com/photos/calm-body-of-water-under-gray-concrete-bridge-VKz0LHnGzU0" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Faruk Kaymak</a> készítette, mely az <a href="https://unsplash.com/@fkaymak" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Unsplash</a>-on található.</p>

A brit vígjáték, ami meghódította a Balkánt
1992 karácsonyán Nagy-Britanniában valószínűleg az Only Fools and Horses egyik epizódját nézted, ami az ország egyik legkedveltebb sorozata. Ebben a karácsonyi részben Del Boy és Rodney forralt vizet akar eladni "Peckham Spring" néven, egy londoni kerület után. A sorozat újra hírévre tett szert 2004-ben, amikor kiderült, hogy a Coca-Cola Dasani márkája szintén csapvíz, Peckham közeléből. Az Only Fools and Horses nemcsak népszerű, de imádják is – az IMDb 35. legjobbra értékelt sorozataként tartja számon, klasszikusok előtt, mint a Seinfeld vagy a Succession. A kezdetek nehezek voltak, de a 2. évadtól felfutott, és az 1996-os karácsonyi trilógia a csúcspont. De mi köze ennek a Balkánhoz? A sorozat óriási népszerűségnek örvend Szerbiában, Horvátországban és más balkáni országokban, ahol még a főszereplők egyike, John Challis (Boycie) is megtisztelő állampolgárságot kapott. A helyiek szerint a sorozat hősei, akik mindig valami üzleti ötlettel küzdenek a boldogulásért, nagyon hasonlítanak a balkáni mentalitásra. Ha Belgrádban jársz, látogass el a Kafe Mucke-ba, az egyetlen Only Fools and Horses témájú étterembe. És ha még nem láttad a sorozatot, ideje bepótolni – csak kerüld az amerikai remake-et!